انتخاب 12

انتخاب 12

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه شهرستان رودسر و املش به نسبت دوره قبل با هیجان کمتری برخوردار بود و حتی تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی نیز نتوانست شور دوره‌های قبل‌تر را ایجاد کند.

اما این مسئله باعث نشد شور انتخاباتی در شهرستان‌های رودسر و املش شکل نگیرد.

چهره‌های شاخص این دوره آقایان:

علیزاده، باقرزاده، صفری و علیجانی بودند.

البته دو چهره دیگر هم نقش بسیار پررنگی در فضای انتخاباتی داشتند و اثرگذاری آنها در همین مقدار شور انتخاباتی کاملاً روشن و مشهود است. آقایان دلارام از کلاچای و جهانی از املش.

لازم به نظر می‌رسد ابتدا از این دو چهره صحبت کنیم.

بدون هرگونه ملاحظات و تعارف سیاسی آقایان دلارام و جهانی صرف‌نظر از حضور مستقل ایشان در انتخابات آمده‌اند تا شانس برد حجت‌الاسلام صفری را تا حد ممکن کم کنند!

علیجانی که سابقه حضور در دوره‌های قبل را دارد و امیدوار است که با حفظ حداقل آرای دوره اول یعنی حدود ۱۰ هزار نفر پیروز انتخابات باشد.

صفری نماینده فعلی در مجلس شورای اسلامی که به‌شدت مورد انتقاد عمومی به‌خاطر عملکرد ضعیفش است.

اظهارنظر در مورد باقرزاده رئیس سابق صداوسیمای گیلان که اولین حضور خود را در رقابت سیاسی تجربه می‌کند چندان آسان نیست؛ اما سخنرانی و خطابه‌های قوی و تأثیرگذار او توانسته در جلب نظر عمومی مفید واقع گردد.

علیزاده که در دوره قبل با کسب حدود ۲۰ هزار رأی پدیده انتخابات دوره ۱۱ بود. در واقع رقیب اصلی و جدی نه فقط صفری بلکه دو چهره شاخص دیگر همین فرد می‌باشد.

به بیانی دیگر آقایان باقرزاده، صفری، علیجانی با علیزاده در رقابت اصلی هستند!

اما چه کسی پیروز انتخابات خواهد بود؟

سطح مشارکت مردمی قطعاً در نتیجه نهایی و تغییر و تعیین نتیجه بسیار مهم است.

اما بر اساس آمار قبلی و شواهد میدانی می‌توان یک ارزیابی ساده انجام داد که البته در حد یک پیش‌بینی است:

۱.بر اساس نارضایتی از عملکرد صفری و حضور جهانی در املش بدون شک بخش قابل‌توجهی از آرای صفری در املش ازدست‌رفته است.

۲.آخرین رأی علیجانی در دوره دهم حدود ۱۴ هزار بود. علیجانی در دوره ۱۱ از ادامه رقابت انصراف داد. بخشی از حامیان عباسی (استاندار فعلی و کاندیدای دوره قبل)در صف حامیان علیجانی هستند. این موضوع موجب شده شانس پیروزی علیجانی در میان حامیان وی قوت بگیرد.

۳.بر اساس مشاهدات میدانی باقرزاده توانسته است موج‌آفرینی کند. انتقاد صریح و کوبنده او از عملکرد صفری وی را کانون توجه عمومی قرار داده است.

۴.علیزاده پشتوانه یک رأی حدود ۲۰ هزارنفری را دارد. حتی فرض کنیم که مشارکت مردمی در حوزه انتخابیه رودسر و املش پایین باشد این موضوع کمتر می‌تواند روی آرای علیزاده تأثیر بگذارد؛ زیرا طیف غالب حامیان علیزاده معتقد به حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات هستند.

حضور نامزدهای جدید کمتر می‌تواند روی کاهش آرای علیزاده اثرگذار باشد و تقسیم آرا بین دیگر چهره‌های شاخص بیشتر خواهد بود.

یک اصطلاح معمول و متعارفی کارشناسان دارند با این مضمون که "تا اینجا روی کاغذ" همه چیز به نفع علیزاده است! مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره دیگری رقم بخورد.

در پایان اینکه:

میزان رأی ملت است

 


دیدگاه‌ها (۱)

مجتبی مومن نیا

۱۰ اسفند ۰۲ ، ۱۸:۲۹
با توجه به مشاهدات میدانی به نظر میرسد که اقای علیزاده منتخب مردم در ایستگاه دوازدهم خواهد بود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی