چراغ کشتی در ماچیان روشن شد

چراغ کشتی در ماچیان روشن شد

کشتی در منطقه ماچیان ورزش ناآشنایی نیست.پیشینه این ورزش بر میگردد به کشتی سنتی و بومی استان گیلان بنام “کشتی گیله مردی” که پهلوانان نامی از خطه گیلان و مازندران در این رشته فعالیت میکردند.
این کشتی سنتی که علاوه بر برگزاری منظم سالیانه در شهرهای مختلف گیلان گاهی اوقات در مراسم عروسی هم مردم شاهد برگزاری محدودتر این رشته ورزشی بودند.
کشتی گیله مردی در دو سبک برگزار میشود:


بدون زدن(آماتور)
با زدن (حرفه ای)
در هر دو سبک اگر یکی از دو حریف تعادل خود را از دست بدهد و اعضای بدنش به هر میزان با زمین تماس پیدا کند بازنده محسوب میشود.
در سبک حرفه ای یا “زدنی” طرفین مسابقه مجاز به استفاده از قسمت داخلی مشت(جمع شده از ناحیه شست دست) و همچنین پشت پنجه های دست به قسمت بالا تنه حتی سر و گردن میباشند و پس از درگیرشدن اندام بدن دیگر مجاز به وارد کردن ضربه نخواهند بود.
هر یک از طرفین که بواسطه وارد کردن ضربات تعادل خود را از دست داده و اعضای بدنش به هر میزان با زمین تماس پیدا کند بازنده خواهد بود.
اقبال جوانان و مردان منطقه ماچیان به کشتی گیله مردی زیاد بوده و همین گرایش انگیزه ای برای تعدادی از نوجوانان شد که بصورت جدی تری وارد عرصه کشتی شوند و به تمرین در سبکهای رسمی (کشتی آزاد و فرنگی) بپردازند و مقامهای کشوری را هم کسب نمایند.
یکی از این چهره ها آقای مهدی صارمی از دبیران ورزش شهرستان رودسر میباشد که اصالتا اهل روستای حاجی آباد از دهستان ماچیان میباشد.

ایشان از دوران کودکی با علاقه شدیدی به کشتی روی آورد و در واقع مشوق و مربی اول ایشان پدر بزرگوارشان بودند که در کشتی گیله مردی فعالیت میکردند.
آقای مهدی صارمی در سایه تمرینات جدی و پشتکار بالایی که داشت توانست در میدانهای مختلف به رقابت پرداخته و در کنار کسب عناوین متعدد به تجارب خود نیز افزوده و اینک در مقام یک مربی با تمرکز روی دهستان ماچیان به تشکیل کلاس آموزش کشتی اقدام نماید که با استقبال خوب نونهالان و نوجوانان و جوانان مواجه گردیده است.
یکشنبه 16آبان 1400 با حضور در سالن ورزشی حوزه بسیج مقاومت ماچیان با آقای مهدی صارمی به گفتگوی صمیمانه ای نشستیم و از زبان ایشان در مورد برنامه هایشان شنیدیم.
ایشان ضمن ابراز خوشحالی از اینکه توفیق خدمت به ورزش دوستان منطقه را با تشکیل کلاس کشتی در ماچیان نصیبش شده است گفت:
“قهرمانان ملی و جهانی ایرانی این رشته عمدتا اهل روستاها هستند که نمونه آن را در جویبار میبینیم.خود من هم از یک روستا برای تمرین به شهر رودسر میرفتم.آن زمان رفت و آمد خیلی سخت بود و چه بسا مدت طولانی برای رسیدن وسیله نقیله و ایاب و ذهاب منتظر میماندم.
همه آنچه که امروز انگیزه ای شده برای انتقال تجارب ورزشی خودم در قالب آموزش کشتی به این بچه ها آنهم در ماچیان استعدادهای باارزشی است که در این منطقه وجود دارد.”
آقای مهدی صارمی افزود:
“امکانات سالن ورزشی ماچیان اگرچه چندان پاسخگوی نیازهای پایه برای این ورزش نیست اما ما این کار را شروع کریم و امیدوارم با حمایت بزرگان منطقه ای و همچنین مسئولین شهرستان و استان از جمله نماینده محترم شهرستان حجت الاسلام صفری در مجلس شورا ی اسلامی،فرماندار رودسر و همچنین استاندار جدید استان جناب آقای دکتر عباسی در پیاده کردن برنامه های مورد نظر برای اعتلای کشتی شهرستان و استان بعنوان یک قطب جدید موفق تر عمل کنم.”
این مربی جوان و پرتلاش که در دو شیفت عصر روزهای فرد از ساعت 15 تا 30/19 بدون وقفه فعالیت میکند با اشاره به کمبود وسایل تمرینی گفت:
” تشک کشتی سالن نیاز به روکش جدید دارد.آدمک تمرینی هم لازم داریم و مساله مهمتر موضوع استحمام ورزشکاران است که بخاطر ضعیف بودن فشار آب با اشکالات جدی روبروست.مشکل تامین سیستم گرمایش سالن با کمک خیرخواهانه آقای حاج علی اکبری از خوبان و بزرگان منطقه برطرف شد و انتظار ما اینست نیازهای اساسی دیگر هم با توجه و مساعدت نماینده محترم شهرستان حجت الاسلام صفری برطرف شود.”
آقای مهدی صارمی به برنامه خود برای استعداد یابی نونهالان و نوجوانان در منطقه اشاره کرد و اینکه وی میخواهد با فراهم شدن بستر مناسب ماچیان را به یک قطب کشتی در سطح استان تبدیل نماید تا در مسابقات ملی خوش بدرخشند و در میادین آسیایی و جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشند ورسیدن به همه این اهداف امکان پذیر است وقتی شاهد حمایت از این حرکت جدید و آینده دار در ماچیان باشیم.
ایشان از ریاست حوزه بسیج ماچیان نیز تشکر کرد که فرصت تشکیل کلاسهای کشتی را در سالن برای ورزشکاران فراهم کرده است.
ایشان از بزرگان و ورزش دوستان منطقه نیز دعوت کرد با حضور در تمرینات ورزشی به ورزشکاران روحیه بدهند و به سهم خود در اعتلای این رشته ورزشی مشارکت داشته باشند.


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی